Ako sa reštauruje komiks?

Výsledky hodín a hodín strávených nad hŕbami starých papierov s farebnými obrázkami vidí každý fanúšik a priaznivec komiksu na našom bublinkovom archíve. Čo však predchádza výsledným úhľadným a dokonale čistým stránkam, ktorými môžete listovať na svojich počítačoch, notebookoch, tabletoch, či mobiloch? Ako sa z dvadsať rokov starého archivovaného papierového časopisu stane digitálna brožúra, či dokonca úplne novučičký farbami hýriaci výtlačok na lesklom papieri? V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim priblížiť zákulisie reštaurovania komiksov.

Poznáte to všetci. V šuplíkoch, skriniach, krabiciach, v pivnici aj na pôjde - tam všade skladujeme svoje papierové poklady. Bolo to dávno pred desiatkami rokov, keď naši otcovia odkladali Kamaráta, či ABC a úplne rovnako je to aj teraz. Možno nie všetci vieme prečo si ich schovávame, ale kdesi vo vnútri máme z toho dobrý pocit. A to je podstatné. Nemenej podstatné je aj to, aby boli tieto poklady dobre uložené a aby sa zub času na nich podpísal čo najmenej.


 Archivované čísla komiksového seriálu

Bohužiaľ nie vždy sa to podarí a občas máme nejaké to poškodenie na svedomí aj sami. Niečo nechtiac, niečo vedome (aj keď v dobrej viere). Dodnes nechápem ako mi mohlo pripadať ako dobrý nápad 'zväzovanie' jednotlivých čísiel komiksových zošitov (najmä edíciu Stredoslovenského vydavateľstva) plastovými skrutkami. Možno aby sa mi nepotratili, neviem. Faktom je, že ich mám všetky pekne pokope, relatívne nepokrčené, ale v každom čísle sú dve nepekné dierky. Niekedy len v bielom okraji, občas 'vyhryzli' aj niečo z obrázkov. O jedálnom lístku na niektorých stránkach, či o drobných šrámoch v podobe roztrhnutých strán radšej taktne pomlčím. Holt, takí sme boli. Je teda jasné, že starý zažltnutý papier je ten namjenší problém.


S rôznymi väčšími či menšími poškodeniami sa musíme vysporiadať


Všetko teda začína podrobnou prehliadkou časopisu, identifikáciou väčších poškodení a prípravou na digitalizáciu. Skenovanie prebieha na profi A3 skeneri, ktorý mi dovoľuje skenovať aj väčšie formáty, prípadne snímať viacero strán naraz. Pri skenovaní používam vyššie rozlíšenie - 600 DPI, aby takto získané skeny boli vhodné na archiváciu a prípadné neskoršie tlačové použitie. Všetko ukladám do bezstratových TIF súborov. Takto digitalizovaný časopis tvorí kvalitný základ, nad ktorým je možné ďalej pracovať a zároveň je to verná kópia stránok tak ako sa zachovali v čase skenovania - vrátane nedostatkov, znečistení a poškodení.


Skenovanie pôvodných strán vo vysokom rozlíšení


Okrem rôznych škvŕn, či mechanických poškodení staré časopisy často trpeli rôznymi posunmi pri tlači, alebo pri kompletovaní a oreze, preto je obsah stránok rôzne natočený, či dokonca deformovaný. Takže všetky strany najprv prejdú opravou geometrie a poziciovaním, aby bolo dosiahnuté pekné a pravidelné rozloženie.


Pôvodný sken pred úpravou geometrie a retušou


Následne sú upravené jas a kontrast, farebnosť, sýtosť farieb a vyretušované chyby, poškodenia, či pozostatky nešetrného zaobchádzania. V tejto fáze stále pracujem s vysokým rozlíšením, vďaka ktorému bude v neskôr možné pripraviť celý zošit aj do prípadnej tlačovej podoby tak, ako tomu bolo v prípade už spomínaného Storma. S vyčistenými stranami sa mi postupne začína črtať rozloženie obsahu zošitu. V prípade BUBLINIEK to bolo relatívne jednoduché - tam sa presne kopírovalo originálne rozloženie strán časopisu, u DT FAN KOMIKS sa však zošit skladá od začiatku, čo sa podriaďuje aj pripravenému obsahu - pridávajú sa príhovory, profily autorov, vystrihovačky, plagáty - v takom prípade musí všetko sedieť aj v prípade listovacej e-brožúry aj pri klasickej spinkovej väzbe papierového zošita.


Upravený a vyčistený sken



Teraz je už možné uložiť vyčistené stránky zošitu - znova v bezstratovom TIF formáte vhodnom pre archiváciu, aj ako zdroj pre printové prevedenie. Na rad prichádza zmenšenie rozlíšenia z pôvodných 600 DPI na 300, čím sa zjemní grafika a potlačí tlačový raster (typické bodkovanie, ktorý pri bližšom pohľade nájdete na všetkých tlačených plochách a zároveň je toto rozlíšenie vhodné aj na tlač.



Upravená strana v pôvodnom rozlíšeni s tlačovým rastrom

Zmenšenie rozlíšenia vyhladilo tlačový raster


Zmenšenie rozlíšenia príde ešte raz - podľa dohody s autormi sú komiksy na bublinkovom komiksovom archíve zverejňované v nižšom rozlíšení, preto exportujem zošity do PDF v spomínaných 300 DPI pre archívne účely a v 150 DPI pre zverejnenie na stránke. V nástroji na vytváranie elektornických listovacích brožúr sa naimportuje PDFko, upravia sa väzby a zvolené nástroje prehliadania. Hotová brožúra sa vyexportuje na server a niekto šikovný sadne k počítaču a pripraví článok na stránku...


Finalizácia a export listovacej brožúry


V prípade, že je šanca dostať výsledný zošit aj do tlačenej podoby, je potrebné pripraviť tlačové PDF, ktoré musí mať príslušné parametre odlišné od tých pre zverejnenie na internete - predovšetkým je podmienkou rozlíšenie aspoň 300 DPI, farebný priestor CMYK, či priestor 'na spad' a orezové značky. 


Príprava tlačového PDFka



Pevne verím, že vás tento malý pohľad do zákulisia bublinkového archívu a edície DT FAN KOMIKS nenudil ale zaujal a priblížil postupy pri tvorbe archívu. Pre mňa je táto práca neskutočným relaxom a tvorbu, dopĺňanie a šírenie týchto krásnych komiksových klenotov vnímam ako také malé poslanie, splátku, ktorú som sa zaviazal pôvodnému slovenskému komiksu splatiť. Za všetky tie krásne chvíle strávené nad týmito zošitmi v tých krásnych komiksových časoch.


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990